Dos artesans decorant talles de sants.

Homenatge a Pere Roca i Fius

Homenatge a Pere Roca i Fius 1920 1080 Seu de Manresa

El dimenge 4 de febrer, la Basílica de Santa Maria de la Seu retrà homenatge al decorador manresà Pere Roca i Fius, artista molt vinculat a la institució que va participar en la restauració del templet barroc de la Cripta i en la recreació de la talla de la Mare de Déu de l’Alba.

L’acte, que tindrà lloc a la nau central de la Seu a les 5 de la tarda, pretén ser un reconeixement no només a la llarga trajectòria de Roca com a pintor i decorador, sinó a la seva estreta vinculació amb la basílica de la Seu, que el va portar a participar de nombrosos projectes de creació i restauració.

Al llarg de la seva carrera, va intervenir en la decoració i recuperació de diversos altars del monument manresà, entre els quals es troben el retaule de Sant Josep, el de Sant Honorat, el de la Verge de Montserrat, l’altar del Sant Crist i el pas dels Dolors; així com la creació de l’antic moble de la custòdia de l’altar major.

Però si hi ha dues obres per les quals destaca la figura de Roca a la Seu són la reconstrucció, als anys seixanta, del templet i els medallons de la cripta dels Cossos Sants, obra de Jaume Padró i destruïda durant la Guerra Civil, i la talla de la Mare de Déu de l’Alba, refeta el 1980 juntament amb l’escultor Ramon Majà, que reprodueix l’antiga imatge gòtica que s’havia cremat en un incendi l’any anterior.

Amb aquest homenatge, la Seu de Manresa pretén reconèixer i agrair la llarga trajectòria de dedicació i compromís de Pere Roca amb la institució.  

Pere Roca i Fius

Pere Roca i Fius va néixer a la Plaça Major de Manresa l’any 1930. Nét del pintor i decorador manresà Pere Fius i Mollet, la seva família regentava una botiga de flors artificials i imatges religioses. Roca estudià Maestria Industrial als Salesians de Sarrià i aviat va fundar un taller d’imatgeria amb l’escultor Ramon Majà i Balcells a la Baixada dels Jueus, amb el nom d’Escultura i Decoració ROMA (1951). Majà feia la talla de les imatges i Roca s’encarregava del daurat i la decoració. D’aquest taller, en sortí gran part de la imatgeria moderna de la Seu, així com de molts altres temples del Bages, el Solsonès, el Berguedà i Osona, principalment.