Turisme responsable
La Seu de Manresa aposta per la sostenibilitat ambiental i social i pel turisme responsable.
Compromís
La Basílica de Santa Maria de la Seu de Manresa s’ha compromès a millorar la gestió diària enfocada a la sostenibilitat per tal de garantir unes pràctiques turístiques responsables des d’un punta de vista ambiental, social i cultural.
Aquest tipus de turisme afavoreix el desenvolupament d’economies locals, la protecció dels ecosistemes, la conservació del patrimoni i el respecte per la diversitat. Així doncs, des de l’any 2021, la Seu de Manresa incorpora la sostenibilitat com una de les seves prioritats a través del distintiu “Compromís per a la sostenibilitat Biosphere”.
Responsabilitat social
Accessibilitat. La Seu disposa de diverses mesures per garantir l’accessibilitat al seu equipament: rampes d’accés per a persones amb mobilitat reduïda, lavabos adaptats, baranes i suports audiovisuals pels espais no accessibles; informació adaptada a la discapacitat auditiva i vusal, web accessible en llengua de signes, personal format en turisme accessible…
Dinamització del territori. La Seu de Manresa està adscrita al programa de Punts d’Informació Turística (Consell Comarcal del Bages) i participa a la Comissió de Patrimoni de Manresa. També és membre de les xarxes de dinamització del patrimoni Catalonia Sacra i Cases d’Oliba, i de BagesImpuls, associació que fomenta la descoberta i l’aprofitament de les oportunitats de la comarca.
Comunitat. La basílica és un espai de trobada per a entitats com la Capella de Música, grups de catequesi i l’Associació dels Amics de la Seu. Als seus equipaments s’hi ubica una delegació de Càritas, des d’on es desenvolupa una tasca clarament social. A més, des de la Seu s’impulsen les relacions amb les comunitats educatives i culturals del territori.
Protecció del patrimoni. La Seu duu a terme obres de restauració i conservació de l’edifici en col·laboració amb el Bisbat de Vic, la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Barcelona i l’Ajuntament de Manresa. També s’han rehabilitat les restes romàniques de l’Espai Oliba i s’han restaurat importants obres artístiques com el Frontal de la Passió o l’Assumpta de Santa Maria de l’Alba d’Antoni Viladomat.
Gestió ambiental
Consum de proximitat. Es prioritzen les empreses del territori per a promoure el desenvolupament local i per generar el menor impacte ambiental.
Gestió de residus. Es disposa d’un sistema de segregació de residus i se’n fa una recollida selectiva. S’adopten mesures d’estalvi com imprimir a doble cara o reutilitzar el paper sempre que sigui possible.
Estalvi energètic. S’han substituït els llums i focus per sistema led, s’ajusta la temperatura de confort, s’apaguen llums i dispositius quan no s’utilitzen, es fa un ús racional de l’aigua i s’utilitzen aixetes amb polsador.
Productes de neteja. Els productes que utilitza el servei de neteja de la basílica tenen l’etiqueta mediambiental Ecolabel.
Comunicació sostenible. Es duen a terme accions destinades a evitar la impressió de pòsters, fulletons i revistes: les comunicacions es fan través del web i de les xarxes socials, les activitats es publiquen a agendes online i a l’oficina d’acolliment hi ha una cartellera digital.
Protecció de l’entorn. La Seu col·labora amb el Geoparc de la Catalunya Central. En les visites s’explica la tasca d’aquesta institució i es posa la basílica en relació amb l’entorn.