Conferència restauració Frontal

La restauració del frontal florentí

La restauració del frontal florentí 1920 1080 Seu de Manresa

Divendres 19 de novembre Luz Morata i Carme Masdeu, restauradores del Frontal florentí (Geri di Lapo, segle XIV), explicaran amb tot luxe de detalls el procés de restauració de l’obra.

A la ponència es partirà de l’examen exhaustiu inicial i de l’estudi cientificotècnic amb anàlisis de laboratori i imatges amb diferents radiacions fet l’any 2017. Tot seguit es detallarà el procés de restauració, iniciat el mes de setembre de 2021 al Centre de Restauració de Béns Mobles de Catlaunya, on va arribar en un estat extremadament fràgil i amb alteracions de diversa índole.

La feina duta a terme per les restauradores ha perseguit l’objectiu d’aconseguir l’estabilització dels materials per garantir la conservació a llarg termini del Frontal, millorar-ne la llegibilitat i també l’accessibilitat al públic.

La conferència, un imprescindible pels amants de l’art, serà a la Sala gòtica de la Seu de Manresa a les 18.30h i és oberta a tothom.

Morata i Masdeu

Carme Masdeu i Luz Morata es dediquen a la conservació i restauració del patrimoni tèxtil des de l’any 1989. Totes dues són llicenciades en Belles Arts en l’especialitat de Restauració per la Universitat de Barcelona i formades en l’àmbit de la restauració de tèxtil amb la Doctora Socorro Mantilla de los Ríos, aleshores cap del departament de teixits de l’IPCE.

Han cursat estudis de tecnologia tèxtils a l’Escola Superior d’Enginyers Industrials de Terrassa i a Lió, al Centre Internacional d’Études des Textiles Anciens (CIETA) i de tintura aplicada a la restauració, impartit per la casa CIBA, a Barcelona i a Basilea.

Col·laboren en la conservació-restauració d’importants col·leccions tèxtils que van des de teixits arqueològics d’Egipte i medievals fins a indumentària i obres d’art contemporànies. Entre les obres que han restaurat destaquen bona part de la col·lecció de teixits Coptes que es custodien al Centre de Documentació i Museu Tèxtil de Terrassa o el Museu del Disseny de Barcelona; el Tapís brodat de la Creació de la Catedral de Girona entre moltes altres peces.

+ informació sobre la restauració del frontal, l’adequació de la capella de la MdD de Lourdes i la seva presentació, aquí.